Dlaczego galerie handlowe potrzebują zieleni?

image_pdfZapisz ten artykuł w formacie .pdfimage_printWydrukuj ten artykuł
Współczesne galerie handlowe to coś znacznie więcej niż miejsce, w którym robimy zakupy. Obecnie to skomplikowane kompleksy pełne udogodnień dla gości: od sklepów, poprzez część gastronomiczną, strefy zabaw dla maluchów, pokoje pracy i relaksu, aż do… oaz zieleni. Tak! To właśnie zieleń stała się jednym z najważniejszych elementów, które wpływają na postrzeganie galerii handlowych.

W największych miastach można doliczyć się nawet kilkunastu wielkopowierzchniowych galerii handlowych. W mniejszych – przynajmniej jeden obiekt tego typu należy już do zupełnej codzienności. Powszechność tak ogromnych budynków wmusza na planistach konieczność skupienia maksymalnie wielu elementów „pod jednym dachem”, by zapewnić wszystkie potrzeby gości. Skutek? W rozległych, komfortowych galeriach spędzamy wiele czasu, również wolnego, w żaden sposób niezwiązanego z nabyciem niezbędnych produktów.

zieleń w galeriach handlowych

Przyszło nowe

Starsze gmachy galerii nie spełniają już wymogów klienta, który z czasem „nauczył się” wymagać więcej. Nie tylko sklepy – te ulubione, markowe i zupełnie zwyczajne muszą być na wyciągnięcie ręki. Liczą się dodatkowe atrakcje: miejsce spotkań, rozległe parkingi, etc. Ten sam człowiek niejako zamyka się więc na świat zewnętrzny, w którym ma szansę obcować z naturą. Wniosek? Element naturalny powinien być integralnym elementem każdej galerii handlowej, by kompleksowo dopasować ją do oczekiwań gości.

W jaki więc sposób pogodzić realizację potrzeb konsumenta z ograniczaniem negatywnych aspektów powstawania kolejnych gmachów? Liczy się kompromis.

zieleń w galeriach handlowych

Nowoczesny budynek powinien być formą ugody między potrzebą istnienia galerii a potrzebą współistnienia z naturą. Miasto stawiające na zrównoważony rozwój powinno wspierać „zielone” inicjatywy również i w tej kwestii. Obecność roślin jest ważnym aspektem, który powinien wyznaczać kierunki projektowania galerii handlowych. Już na początku prac należy wziąć pod uwagę miejsca zarezerwowane dla natury, a także koszt jej pielęgnacji i utrzymania w dalszej perspektywie.

Rośliny w otoczeniu galerii handlowej

Usytuowanie roślin poza gmachem wymaga od architektów przeprowadzenia analizy otoczenia. Czy jest miejsce na nasadzeń w podłożu? Czy jest miejsce dla fontanny ze skwerem? Czy jest miejsce dla roślin w donicach lub kwietnikach? Odpowiadając na te pytania, można stworzyć nawet miniparki lub ogrody, które w przyszłości mogą stać się większym wabikiem na gości niż same zakupy. Często w pobliżu galerii powstają podziemne parkingi, które ograniczają możliwość nasadzeń w podłożu. W tym przypadku rozwiązaniem są niemal wyłącznie nasadzenia w donicach i kwietnikach kaskadowych.

donice corten terraform 17

Zielona Góra, galeria Focus Mall | źródło: www.terraform.pl

W strefach wyłączonych z ruchu, pasach zieleni, sprawdzają się też rośliny okrywowe, krzewy (szczególnie jesienią!), a także pozornie „zwyczajne” trawniki – zieleń cieszy oko w każdym wydaniu!

Zawsze warto wziąć pod też uwagę architekturę samego budynku – pofabryczne budynki galerii Focus Mall w Zielonej Górze doskonale prezentują się w otoczeniu minimalistycznych, podłużnych donic ze stali corten. Szereg pojemników dodatkowo wytyczył granicę chodnika, co poprawia bezpieczeństwo gości. A to tylko jeden z wielu przykładów…

donica corten Zielona Góra

Zielona Góra, galeria Focus Mall | źródło: www.terraform.pl

Rośliny we wnętrzu galerii handlowej

We wnętrzach również powinno zabraknąć natury – jednak w wydaniu dopasowanym do otoczenia. Roślinność jest szczególnie pożądana w tak zwanych „strefach relaksu” bądź pracy. Równie dobrze sprawdza się w strefach gastronomicznych, gdzie nie tylko poprawia estetykę, ale również wydziela stoliki, dając gościom nieco intymności – w tym przypadku najlepiej sprawdzają się podłużne donice z polietylenu, na tyle solidnego, by oprzeć się niejednemu uszkodzeniu rozpędzonego wózka zakupowego.

donica divio TerraForm.p0

źródło: www.terraform.pl

Jakie rośliny stosować we wnętrzach? Przede wszystkim takie, które nie będą wymagały nadmiernie wiele pielęgnacji, a dodatkowo wytrzymają sztuczne warunki wewnątrz klimatyzowanego budynku. W donicach sprawdzą się trawy ozdobne i krzewy, a w dużych donicach można nasadzić nawet niewielkie drzewa. Dobrym rozwiązaniem jest połączenie kilku funkcji jednocześnie – wielkie donice z funkcją stołu pozwolą nie tylko stworzyć tak zwane „dobre wrażenie”, ale dodatkowo: staną się miejscem wypoczynku dla gości.

zieleń w galeriach handlowych

W naprawdę wielkich galeriach coraz częściej powstają zielone ściany, które są w stanie stworzyć przyjazny mikroklimat.

zieleń w galeriach handlowych

Uwaga! Dobierając rośliny do dekorowania galerii handlowych, koniecznie trzeba wziąć pod uwagę ograniczony dostęp do naturalnego światła i znikomą ilość świeżego powietrza. Same donice muszą być na tyle solidne, by oprzeć się przypadkowym uszkodzeniom bądź aktom wandalizmu. Sprawdza się tu przede wszystkim polietylen: wykonane z niego pojemniki na rośliny są wyjątkowo mocne i lekkie, a więc mobilne, co sprzyja zmianom aranżacji, jednak po obsadzeniu ich przeniesienie nie jest możliwe bez wsparcia maszyn. Szczególnie warto docenić modele ze żłobieniem dla wózka paletowego, na przykład modele Gianto Tablo lub Gianto Sito.

donice-gianto-tablo-sito-meble-miejskie

źródło: www.terraform.pl

Miejsce, do którego chce się wracać

Zielone dekoracje wprost przekładają się na podnoszenie rangi miejsca, w którym się znajdą. To wizytówka miast, obiektów komercyjnych, a także domów, osiedli mieszkaniowych czy ogrodów.

W budowaniu wizerunku galerii handlowej liczy się przede wszystkim dobór roślin ze względu na walory estetyczne. Dobierając gatunki o odmiennej formie, można zaakcentować różne strefy użytkowe – na przykład parking czy boczne wejście. Każde drzewo jest też dodatkowo źródłem przyjemnego cienia, który docenią goście w upalne dni.

zieleń w galeriach handlowych

Najnowsze trendy w aranżowaniu szeroko pojętych galerii handlowych łączą ze sobą wszystkie aspekty jej funkcjonowania: od wnętrz, poprzez część zewnętrzną z parkingiem, a nawet dach. Każda z nich ma wart wykorzystania potencjał, który stanie się atrakcja dla gości, którzy zechcą tu spędzić czas: czy to na zakupach, czy na wypoczynku.

zieleń w galeriach handlowych

zdjęcia: www.pixabay.com, www.elements.envato.com, www.terraform.pl


Cześć!
Nie Przegap! Dołącz do Naszego Newslettera!
Otrzymuj informacje o nowościach, specjalnych promocjach i inspirujących treściach. Wprowadź swój e-mail i bądź z nami na bieżąco!
Kamila Pieślak i zespół Terra Group

Dodaj komentarz