Jak zbudować wizerunek przyjaznego miasta?
Wizerunek. To określenie odnosi się nie tylko do istoty ludzkiej, ale również wielu aspektów tworzących jej otoczenie. Odnosi się do sposobu postrzegania i skojarzeń połączonych z jednostką, przedsiębiorstwem, czy też… miastem. Zbudowanie pozytywnego odbioru miejscowości pośród mieszkańców i gości przynosi mnóstwo korzyści i wcale nie musi być trudne!
Czym jest wizerunek miasta?
Wizerunek miasta nie ogranicza się jedynie to tego, w jaki sposób jest ono postrzegane przez potencjalnych gości – turystów. Równie ważny jest sposób jego odbioru pośród mieszkańców, a także osób nim zarządzających. Pozytywny wizerunek wewnętrzny owocuje bowiem wysokim poziomem zadowolenia z życia, który to przekłada się wprost między innymi na rozkwit lokalnej gospodarki.
źródło: www.pexels.com
Na renomę miast „pracuje” nie tylko gęstość zaludnienia czy łatwa dostępność najważniejszych instytucji. Liczy się krajobraz, w którym współistnieje, wraz z pierwiastkiem natury, dostępność atrakcji turystycznych, organizacja przestrzeni publicznej konkretnego terenu zabudowanego. Dlatego też warto zacząć wychodzić poza przestrzeń należącą do konkretnych obiektów: budynków, placów, czy parków, aby widoczna była spójność oraz kompleksowość, która wpływa bezpośrednio na reprezentatywność miast.
Złotoryja | źródło: www.wiezekwiatowe.pl
Miejsce z charakterem
Bardzo ważnymi komponentami w kreacji tej przestrzeni są meble miejskie. Stają się one już nie tylko popularne w przestrzeni stricte publicznej, ale również prywatnej, oddanej do użytku publicznego (jak w przypadku ogródków letnich przy restauracjach). Wyróżniają się one przede wszystkim nowatorską formą oraz tym, iż tworzą charakter danego miejsca. W tej kategorii najważniejszymi elementami będą siedziska, latarnie, stojaki na rowery, ale również wszelkiego rodzaju urządzenia do uprawiania aktywności fizycznej, maskowania, bariery dźwiękoszczelne, tablice informacyjne, itp. Szczególnie warte uwagi są elementy, które łączą naturę z funkcjonalnością – oryginalne donice miejskie z funkcją ławek czy siedzisk są obecnie coraz częściej spotykane w Europie, a od niedawna są dostępne również w Polsce.
źródło: www.terraform.pl
Nie zapomnij mnie!
Ich główna funkcja polega na sprawieniu, aby przebywanie w danej przestrzeni publicznej było wygodniejsze, bezpieczniejsze oraz przyjemniejsze. Dodatkowo poprzez nowoczesne wzornictwo miasto wchodzi w relacje z odbiorcą (mieszkańcem bądź gościem). Jest to jedna z najistotniejszych przyczyn kreacji coraz to nowszych elementów, związana z zapamiętaniem, a następnie zażyłością i przywiązaniem, co prowadzi do tzw. „marketingu szeptanego”, który jest ważnym narzędziem w kreowaniu wizerunku miast (i nie tylko!).
Września | źródło: www.terracity.pl
Istotną cechą mebli miejskich, dającą możliwość wpływania na przestrzeń, jest ich mobilność. Istotą tego założenia jest uzyskanie ruchomych form umożliwiających organizację przestrzeni poprzez zabawę, swobodę, zmienność oraz brak sztywnych barier.
Zielone miasto – przyjazne miasto
Niewątpliwie jednak, najbardziej pożądanym elementem w czasach brył, stali i szkła jest pierwiastek natury. Wprowadzić go można poprzez odpowiednie nasadzenia i zabiegi pielęgnacyjne. Jeśli przestrzeń nie daje możliwości na szeroko pojęte i kompleksowe aranżacje tego typu, idealnym rozwiązaniem będą wieże kwiatowe, które wplotły się już nierozłącznie, nie tylko w przestrzeń miejską, ale również stanowią element wspomagający dla organizacji przestrzeni wszystkich obiektów publiczno-rekreacyjnych.
Toruń | źródło: www.wiezekwiatowe.pl
Inni już zdecydowali
Trudno o lepszy sposób „załagodzenie” surowej przestrzeni miast niż natura i spełniająca potrzeby mieszkańców infrastruktura. O tym, jak ważne są to elementy, opowiedzieli nam włodarze polskich miast w serii „Miejskie Historie” – jedną z nich przytaczamy poniżej, całość możecie znaleźć na naszym kanale YouTube – klik.