Szubin najpiękniejszym miastem w Polsce

Rozmowa z Zastępcą Burmistrza – Mariuszem Piotrkowskim, Naczelnikiem Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej – Edmundem Karnowskim, Kierownikiem Referatu Zarządzania Drogami – Wiesławem Stepczyńskim.

Na wstępie chciałam serdecznie pogratulować wygranej w plebiscycie.  Jest mi tym bardziej miło, że wygrało miasto, które zdecydowało się na Kompleksową Usługę naszej firmy. Potwierdza to ideę, mówiącą, że warto inwestować w kompleksowe i sprawdzone rozwiązania. Proszę powiedzieć, skąd wzięła się decyzja o wprowadzeniu wież kwiatowych do Szubina?

(Mariusz Piotrkowski z-ca burmistrza):

– Niedawno skończyliśmy rewitalizację starej części miasta, gdzie znajdują się dwa kluczowe obszary. Pierwszym jest rynek, a drugi obejmuje plac kościelny. Sam rynek charakteryzuje się dużą ilością betonu, przy stosunkowo niewielkiej ilości zieleni. W przypadku placu kościelnego, problem z zielenią nie jest już tak duży, dzięki sąsiadującemu z nim parkowi. Spotkaliśmy się z głosami mieszkańców, że to właśnie na rynku najbardziej brakuje koloru i kwiatów. W związku z tym, wpadliśmy na pomysł, aby go urozmaicić i rozświetlić, a kwiaty wydawały się najlepszą receptą na powodzenie.

wieże kwiatoweŹródło: Archiwum Terra

Dlaczego to właśnie z naszą firmą zdecydowali się Państwo podjąć współpracę?

(Edmund Karnowski):

– Otrzymaliśmy od państwa ofertę, która zawierała katalogi, foldery ze zdjęciami i rekomendacją z realizacji w innych miastach. Efekt przedstawiony w materiałach promocyjnych był na tyle imponujący, że postanowiliśmy zainteresować się tematem wież kwiatowych.

Co zrobiło na Państwu największe wrażenie?

(Edmund Karnowski):

– Największe wrażenie zrobił na nas kalendarz przedstawiający konstrukcje kwietnikowe, ulokowane w różnych miejscach Polski. Codziennie spoglądałem na niego, aby przyjrzeć się bliżej wieżom kwiatowym. Ten kalendarz dał mi wyobrażenie o możliwościach kwietników kaskadowych, rodzaju ukwiecenia i kolorystyce. Prawda jest taka, że szukałem jakiegoś interesującego i inspirującego rozwiązania dla Szubina, a państwa propozycja była idealna.

wieże kwiatoweŹródło: Archiwum Terra

To się nazywa zrządzenie losu. Można powiedzieć, że zainspirował Państwa kalendarz Terra, a teraz realizacja z Szubina, którą umieścimy na kalendarzu, będzie inspirować inne miasta. Co zatem zadecydowało o skorzystaniu przez państwa z Kompleksowej Usługi ukwiecania miast?

(Edmund Karnowski):

– Jesteśmy wizualistami – estetami i nie kupujemy samego produktu, tylko efekt, jaki gwarantuje. Kolorowa wieża kwiatowa to było coś, czego oczekiwaliśmy. Mogę sobie wiele rzeczy wyobrażać, ale dopóki nie zobaczę, to nie uwierzę. Państwa realizacje widzieliśmy i były naprawdę imponujące. Kompleksowa Usługa firmy Terra, gwarantowała  efekt, jakiego wszyscy oczekiwaliśmy. Chcieliśmy mieć pewność, że konstrukcje będą wyglądały tak samo, jak w folderze i kalendarzu, a wasza firma to zapewniała. Poza tym, zdajemy sobie sprawę, że obsadzenie kwietników to nie jest wcale taka prosta sprawa. Co najwyżej możemy zasugerować rodzaj ukwiecenia, jego ubarwienie, ale obsadzenie chcieliśmy pozostawić profesjonalistom.

Jakie plany mają Państwo na następny rok w kwestii zieleni miejskiej?

(Edmund Karnowski):

– Planujemy zmianę rodzaju ukwiecenia konstrukcji, żeby trochę urozmaicić nasze centrum. Lubimy zaskakiwać naszych mieszkańców i wiemy, że rynek jest dla nich bardzo ważnym miejscem. Wygrana w plebiscycie na „Najpiękniejsze miasto w Polsce”, jest tylko potwierdzeniem tego, że ludziom podoba się nasz pomysł na ukwiecenie Szubina. Mam kilka propozycji na to jak jeszcze bardziej ożywić rynek, liczymy również na państwa pomoc. Na pewno weźmiemy pod uwagę wizualizacje przygotowane przez firmę Terra. Z pewnością pomogą nam one wybrać coś równie spektakularnego, jak w tym roku.

wieże kwiatoweŹródło: Archiwum Terra

Nie da się nie zauważyć, że kwiaty są bardzo dobrze utrzymane. Jak więc wygląda kwestia ich pielęgnacji?

( Wiesław Stepczyński)

– Przede wszystkim, chciałem zaznaczyć, że nie mamy żadnych problemów z aktami wandalizmu. Nie widać również żadnych śladów dewastacji kwietników, co ułatwia utrzymanie ich estetyki na wysokim poziomie.

(Edmund Karnowski):

– Pielęgnacja sama w sobie też przebiega dobrze. Pracownicy odpowiedzialni za utrzymanie kaskadowych kwietników, otrzymali od państwa ogrodnika wszelkie niezbędne instrukcje, jak dbać o kwiaty. Jak widać, cieszą one oko do dnia dzisiejszego. A cała idea kaskady jest ciekawym rozwiązaniem.

Rynek faktycznie robi wrażenie. Wieże kwiatowe idealnie współgrają z otoczeniem. Nowoczesna fontanna, podświetlana ledami, czysty i zadbany plac, zorganizowana na zewnątrz wystawa, zgaduję, że musi to  być ulubione miejsce mieszkańców?

(Mariusz Piotrkowski z-ca burmistrza):

– Rynek budzi bardzo dużo emocji, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Jednym się bardzo podoba, a drugim wcale. Pewnym jest natomiast, że nikt nie przechodzi obok niego obojętnie. Ludzie z zewnątrz bardzo chwalą ukwiecony rynek. Pewnie dlatego też Szubin otrzymał tak dużo głosów w plebiscycie. Cieszymy się, że ci, którym rynek przypadł do gustu, chcieli za wszelką cenę go bronić i oddali na niego niespodziewanie dużo głosów.

wieże kwiatoweŹródło: Archiwum Terra

Proszę nam zdradzić, w jaki sposób mobilizowali Państwo mieszkańców do głosowania na Szubin w plebiscycie?

(Mariusz Piotrkowski z-ca burmistrza):

Prawdą jest taka, że nic szczególnego nie musieliśmy robić. Mieszkańcy komunikowali się między sobą, tzw. „pocztą pantoflową”. Jako, że rynek budzi tyle emocji, wszyscy zwolennicy chcieli w ten sposób wyrazić swoje zadowolenie i tak się szczęśliwie zdarzyło, że wygraliśmy.

W jaki sposób uczestnictwo w tego rodzaju plebiscytach wpływa na wizerunek miasta i jego promocję? Co tak naprawdę wygrał Szubin, wraz z ogłoszeniem wyników plebiscytu?

(Mariusz Piotrkowski z-ca burmistrza):

– Dla nas jest to potwierdzenie słuszności naszych działań. Przystąpiliśmy do konkursu, aby dowiedzieć się, czy nasz słynny rynek ma więcej zwolenników czy przeciwników. Gdyby liczba głosów na Szubin nie przekroczyła 200-300 głosów, pewnie byłby to dla nas znak, że rynek nie jest tak atrakcyjny, jak nam się dotąd wydawało. Odczytałbym to jako krytykę tego, co udało nam się wymyślić i zrealizować. Miałbym jasny znak, że pomysł nie został zaakceptowany przez mieszkańców. Fakt, że udało się zebrać tak dużo głosów, udowadnia, że ludzie to aprobują. W końcu wszystko robimy z myślą o mieszkańcach. A dzięki wygranej w plebiscycie wiemy, że nasze działania mają sens i zrobiliśmy kawał dobrej roboty dla lokalnej społeczności. Jako, że wieże kwiatowe to nowość w naszym mieście, wszyscy zaangażowali się w plebiscyt ochoczo i bardzo spontanicznie. Jak już mieszkańcy nacieszą oko, trzeba będzie poszukiwać nowym inspiracji i pomysłów, które na nowo ożywią Szubin.

Zgadza się. Najważniejsze, że otrzymaliście Państwo obywatelską aprobatę do dalszych działań. Wiemy, że w zieleń warto inwestować. Z mojej strony mogę tylko dodać, że firma Terra poszukuje nowych dróg rozwoju dla miast, jak choćby najnowsza kolekcja dużych donic miejskich.  Gwarantuję również, że jak uznacie Państwo, że czas zainwestować w coś nowego, świeżego, będziemy gotowi.

Dziękujemy za rozmowę

Rozmawiała Marta Antos przedstawiciel firmy Terra®