Kraj jednośladów

Kraj jednośladów

Czy architektura miejska może być przystosowana dla rowerzystów? Kopenhaga na każdym kroku zaskakuje cały świat swoimi rozwiązaniami infrastruktury drogowej, która ułatwia życie cyklistom.

Stolica Danii nie na darmo została okrzyknięta mianem światowej stolicy rowerzystów. Jednak nie było tak od zawsze. Podobnie jak w Amsterdamie, w latach 60. miasto było zalane przez samochody. Cała zabudowa była dostosowywana pod budowę nowych dróg i parkingów, aż władze postanowiły przeprowadzić rewolucję urbanistyczną. Wytyczenie ścieżek rowerowych oraz przeprowadzenie kampanii społecznych zgrało się w czasie z kolosalną podwyżką cen paliw.

Copenhagenize

Źródło: archiwum Terra

Rowerowy raj

Aktualnie w samej Danii istnieje około 10 tysięcy kilometrów dróg dla rowerów i cały czas powstają nowe. Kopenhaga ma w planach budowę autostrady rowerowej, która odciąży ruch w centrum miasta. Jednak to nie wszystko, co urzędnicy robią w celu usprawnienia transportu miejskiego. Mimo że stawiają na skuteczne rozwiązania, to dbają również o ich design.

Wzór do naśladowania

Duńskie miasta uznawane są za jedne z najlepiej zaplanowanych pod względem urbanistycznym. Ławki to nie wszystko, przy trasach rowerowych można znaleźć również inne ciekawe meble miejskie, np. kosze na śmieci pochylone tak, aby ułatwić wrzucanie papierków podczas jazdy. Przy węzłach komunikacyjnych stawia się zadaszone 2-piętrowe parkingi rowerowe, gdzie osoba dojeżdżając do lub z pracy, może zostawić lub wziąć swój jednoślad po wyjściu z pociągu. Ogromny wpływ na wszystkie działania miała akcja o nazwie Copenhagenize, której głównym celem jest zmienianie komunikacji miejskiej na świecie na lepszą. Co więcej, cały projekt już przynosi efekty w postaci serii szkoleń dla urzędników z innych państw oraz rozrastającej się sieci blogów Cycle Chic, które promują jazdę na rowerze ze stylem.

Copenhagenize

Źródło: Open Copenhagen

Patrząc na rozwiązania stosowane w Danii, warto zadać sobie pytanie, dlaczego w Polsce tak niewielu ludzi dostrzega zalety płynące ze sprawnej komunikacji miejskiej, która nie skupia się na samochodach i która jest przyjazna dla środowiska? Jest przecież tak wiele możliwości. Wystarczy wytyczyć nieco miejsca na ścieżki rowerowe, zadbać o ich infrastrukturę, nawet w postaci prostych słupków oddzielających trasę od drogi dla pieszych. Hiszpański producent miejskiej infrastruktury – Benito już dawno zwrócił uwagę na problemy cyklistów. Poszedł nawet o krok dalej, bo jego stojaki rowerowe to po prostu małe dzieła sztuki!

meble miejskie

Źródło: http: www.benito.com/pl

Zdrowie jest najważniejsze

Czy jego rozwiązania nie sprawdzą się na polskim podwórku? Nie jest tajemnicą, że nasz styl życia nie należy do najzdrowszych. Przykładowo, we Francji lekarze zaczęli wypisywać recepty z zaleceniem spędzania czasu na rowerze. Z kolei Duńczycy słyną z silnego zdrowia i dbania o siebie właśnie dzięki ruchowi, jaki zapewnia im jednoślad. Mimo, że jest to naród, który statystycznie spędza prawie najmniej czasu w pracy tygodniowo, ich dochody są wyższe niż w wielu krajach europejskich.

Taka forma przemieszczania się posiada więc mnóstwo korzyści dla ludzi, ale i potrafi być również niesamowitym polem do popisu dla urbanistów. Warto zadbać jednocześnie o dwa aspekty życia: zdrowie oraz urodę przestrzeni, w której żyjemy.

Jak to uczynić? Odpowiednie meble miejskie w połączeniu z kreatywnymi, inspirującymi pomysłami zachwycają każdego turystę, który odwiedza ten kraj. Poprawią również kondycję ludzi, przyczyniając się do poprawy formy całego społeczeństwa.

Copenhagenize

Źródło: archiwum Terra

Dodaj komentarz