Zbyt biedni, żeby oszczędzać

Rynek producentów i dystrybutorów narzędzi do kształtowania architektury miejskiej z każdym kolejnym rokiem staje się coraz większy. Zdecydowana większość firm z tego sektora skupia się jedynie na ofercie produktowej.

Bardzo często widoczna jest wśród sprzedawców taktyka „sprzedać – zapomnieć”. Czy jednak takiej oferty oczekuje Klient? Może czas odejść od powszechnie stosowanej metody sprzedaży samego produktu, na rzecz zaoferowania gotowego efektu? Czy to realne?

Aby odpowiedzieć na powyższe pytania przyjrzyjmy się następującej sytuacji. Klient nazwijmy go Panem K., zapragnął kupić nowy komputer. Zdecydował się jednak na jego samodzielny montaż z dostępnych na rynku komponentów. Kupił wszystkie potrzebne podzespoły, przywiózł do domu, rozpakował z pudełka i przystąpił do pracy.  Już jednak po 15 minutach  chwycił się za głowę! Ilość kabli, drobnych elementów i modułów przerosła jego możliwości. Zamiast powodu do radości z nowego sprzętu, Pan K. zafundował sobie jedynie zdenerwowanie i zirytowanie. Dlaczego? Ponieważ w większości przypadków nie wystarcza sama instrukcja obsługi.

Połączenie poszczególnych elementów, z których zbudowany będzie nasz komputer w rzeczywistości niesie wiele problemów i wymaga specjalistycznej wiedzy. W efekcie zmuszeni jesteśmy udać się po poradę do specjalistów, którzy wgrają nam odpowiednie oprogramowanie, podłączą sprzęt i odpowiednio go skonfigurują. Dlatego właśnie w zdecydowanej większości przypadków decydujemy się na zakup gotowego zestawu PC. Tylko wtedy otrzymamy gwarancję na cały zestaw, a nie tylko na jego poszczególne elementy. W praktyce dzięki tej metodzie działania otrzymujemy wygodę i pewność udanych zakupów.

Źródło: Archiwum Terra

Kłopotliwa zmiana wizerunku obszaru miejskiego

Wyobraźmy sobie jeszcze inną sytuację. Urzędnikowi przydzielono zadanie zmiany wizerunku wybranego obszaru miejskiego. W ramach projektu postanawia on wprowadzić w jego szarą przestrzeń pierwiastek natury i koloru. Jak tego dokona? Jedną metodą zrealizowania zadania może okazać się zakup odpowiednich narzędzi do kształtowania architektury miejskiej (konstrukcji kwietnikowych, donic, czy skrzynek).

W tym wypadku nie obędzie się jednak bez dokładnej analizy ofert i dostosowanie ich do konkretnych potrzeb. Po znalezieniu odpowiednich produktów należy zaprojektować i odpowiednio rozmieścić wybrane elementy w przestrzeń miejską oraz nanieść je na projekt. Jeśli nie jesteśmy architektami krajobrazu zadanie to może okazać się bardzo trudne.

W kolejnym etapie pracy, osoba odpowiedzialna za projekt stanie przed dylematem wyboru odpowiedniego materiału roślinnego, który poza kolorem musi być również dostosowany do warunków świetlnych i atmosferycznych wybranego miejsca. Bez doświadczenia i wiedzy ogrodniczej można popełnić tutaj wiele błędów. W kolejnej fazie prac przystępujemy do procesu ukwiecenia.

Na tym etapie bez pomocy specjalisty – ogrodnika już się nie obędzie. Wybór gatunkowo dobrych sadzonek, ich odpowiednie nasadzenie i pielęgnacja mogą okazać się kluczowym czynnikiem w powodzeniu całego projektu. Pozostaje jeszcze jedno istotne zadanie – kontrola i nadzór nad wszystkimi etapami prac. W projekcie, w którym uczestniczy kilku podwykonawców trudno o gwarancję efektu na całość prac.

W związku z tym bez fachowej wiedzy, wspartej bagażem doświadczeń będziemy dodatkowo narażeni na uzyskanie niezadowalającego końcowego rezultatu, złe wykonanie zadania oraz, co w tym przypadku ważne, braku osoby odpowiedzialnej za ewentualne błędy.

Dlaczego więc, analogicznie jak w przypadku tradycyjnych zakupów, nie przyjąć praktyki kupowania „gotowego zestawu” – jak w wyżej w opisanym przypadku z PC?

Kompleksowe rozwiązanie problemu

Okazuje się, że rynek niesie takie rozwiązania. Od kilku lat zwłaszcza na zachodzie coraz bardziej popularny staje się trend korzystania przez jednostki budżetowe z kompleksowych realizacji zleceń w zakresie kształtowania zieleni miejskiej.

W Polce w sektorze architektury miejskiej, jest jedna firma, która z powodzeniem wykorzystuje w swoim modelu biznesowym tą metodę działania. Terra®, bo to właśnie o niej mowa, w ramach swojej kompleksowej oferty proponuje przy użyciu elementów małej architektury, wprowadzenie kwiatów i roślinności w przestrzeń miejską. Kompleksowa Usługa daje możliwość całkowitego przygotowania zaplanowanej aranżacji przestrzeni miejskiej, bez konieczności dodatkowego zatrudniania ogrodników, architektów krajobrazu czy projektantów. Dzięki współpracy ze sztabem specjalistów, Terra® w imieniu Klienta opracuje koncepcję projektową, zadba o odpowiedni dobór materiału roślinnego oraz jego pielęgnację.

Dodatkowo dzięki przygotowanej wizualizacji, która stanowi integralną część projektu, Klient zobaczy jak wyglądać będzie miejsce, w którym realizowane będą prace w ramach projektu. Umożliwi to podjęcie właściwych i najkorzystniejszych decyzji. Ostatnim etapem prac firmy jest realizacja zamówienia. To wtedy wybrane i ukwiecone wcześniej produkty przywożone są na ustalone wcześniej miejsce i zostają rozmieszczone wedle zaakceptowanego przez Klienta planu.

Zwieńczeniem tego procesu jest natychmiastowy efekt, na który gwarancję firma daje już na etapie podpisania umowy ze zleceniodawcą. Oczywiście każde działanie jest wcześniej omówione z Klientem, odpowiednio zaplanowane i przemyślane. Nic nie dzieje się tutaj przypadkowo.

Jeśli więc przed zakupem nowego komputera zupełnie oczywistym wydaje się nabycie gotowego zestawu PC, to może warto zastanowić się czy podobnego toku myślenia nie powinno przyjąć się, realizując projekty związane z zielenią miejska. Warto pomyśleć ile czasu, nerwów i pieniędzy moglibyśmy zaoszczędzić decydując się na takie rozwiązanie?

Kompleksowa Usługa na przykładzie miasta Żary:

Kompleksowa usługa to oferta podzielona na trzy etapy: projektowy, pielęgnacyjny i wykonawczy. A tak wygląda realizacja Kompleksowej Usługi dla Miast:

Pobierz ulotkę

Chcesz udostępnić artykuł? Potrzebujesz więcej informacji i zdjęć? Napisz!