Aranżacja przestrzeni w centrach handlowych

Coraz częściej handlowcy dbają o to, by zakupy były dla nas przyjemnością, a nie tylko koniecznością. Już dawno udowodniono, że ludzie lepiej czują się wśród zieleni. I to jest bardzo dobra metoda na pozyskanie klienta.

Każdy zachwala swój towar. Konkurencja jest olbrzymia. Dla kupujących liczy się jednak nie tylko cena. Czasami gotowi jesteśmy zapłacić więcej, bo po prostu lubimy jakiś sklep, podoba się nam to miejsce i dobrze się tam czujemy.

Centra handlowe prześcigają się w zdobywaniu klientów, oferując im rozmaite atrakcje – pokazy mody, porady fryzjera, kosmetyczki, stylistki, spotkania ze znanymi artystami i postaciami życia publicznego, festyny, konkursy, kursy i degustacje kulinarne potraw regionalnych oraz kuchni narodowych, a także najprzeróżniejsze zabawy dla dzieci. Obok obiektów handlowych powstają też mini-parki, place zabaw latem, a lodowiska zimą. Wypoczynkowy skwerek z fontanną i ławkami jest już niezbędnym minimum, bo zakupy mają być przyjemnością, a nie tylko koniecznością.

Co więcej można by zrobić? Czym jeszcze się wyróżnić? Odpowiedź jest prosta – kwiatami.

Odrobina raju na co dzień

Pozytywne skojarzenia powstają dzięki aranżacji przestrzeni roślinami, a zwłaszcza kolorowymi kwiatami. Naukowo udowodniono to już dawno temu, że ludzie lepiej czują się wśród zieleni. Są bardziej zrelaksowani, łagodniejsi, pozytywniej nastawieni do siebie i do innych, łatwiej się z nimi porozumieć. Na kwiatowy aspekt wrażliwe są szczególnie kobiety, bo kobiety to estetki. A to właśnie one w większości robią zakupy lub o zakupach decydują. Nie szczędźmy więc kwiatów dla klientek!

No dobrze. Ale gdzie i jak te kwiaty umieścić? Przecież nie da się obstawić wszystkiego wazonami! Zamiast wazonów, sięgnijmy po kwiatowe wieże, od dołu do góry obsadzone kaskadami najprawdziwszych kwiatów. W przeciwieństwie do zwykłych donic, wieże kwiatowe przede wszystkim eksponują rośliny. Nie da się ich nie zauważyć, bo niektóre modele swą wysokością przekraczają nawet wysokość człowieka. Ze względu na rozmiary, lepiej wpisują się w skalę tak dużych obiektów, jak handlowe centra.

Wieże kwiatoweŹródło: Archiwum Terra

Wieże kwiatowe

Ukwiecone wieże z powodzeniem można umieścić we wszystkich strategicznych miejscach naszych galerii. Mogą witać klientów przed wejściem, stać wzdłuż alejek i na ich skrzyżowaniach, wygradzać lub akcentować strefy wypoczynkowe z ławkami lub miejsca, gdzie akurat odbywają się pokazy lub występy, zapraszać do kawiarnianych i restauracyjnych ogródków. Naprowadzać na strefy, na których ekspozycji szczególnie nam zależy lub maskować i blokować dostęp do tych przestrzeni, gdzie „osobom nieupoważnionym wstęp wzbroniony”. Wieże mogą stać pojedynczo, albo też w grupach czy rzędach, jako kolorowe bariery lub szlabany, oddzielające miejsca parkowania dla samochodów, od przejść dla pieszych. Są mobilne – łatwo je przestawić, a wraz z końcem sezonu zdemontować i schować na zimę. Co roku mogą być umieszczane gdzie indziej i w nowej konfiguracji.

Te ustawione na zewnątrz obsadzamy roślinami sezonowymi – a mamy ich aż trzy zmiany: wiosenną, letnią i jesienną. Te wewnątrz budynku – roślinami doniczkowymi, wśród których też możemy przebierać. Wieże kwiatowe dobrze wyglądają przystrojone odpowiednio do aktualnie zbliżających się świąt, czyli do najbardziej okazale obchodzonych u nas Świąt Bożego Narodzenia oraz Świąt Wielkanocnych. Wówczas oprócz typowych roślin, możemy też na nich umieszczać rozmaite ozdoby i florystyczne dodatki. Planując, jak je „ubrać”, mamy olbrzymie pole do popisu!

Poniżej wieże kwiatowe jako przykad aranżacji przestrzeni miejskiej.

Wieże kwiatoweŹródło: Archiwum Terra

Źródło: Na podstawie tekstu autorstwa Małgorzaty Dyrskiej